Úno
16

TEST: Kolik spánku je denně potřeba?

By majlan  //  Osobní rozvoj  //  Komentářů: 25

Loni na jaře jsem četl ebook věnovaný tomu, jak spát méně a zároveň kvalitně. Hned na začátku knihy autor tvrdí, že všeobecně uznávaný názor „člověk by měl spát alespoň 8 hodin denně“ je mýtus. Dále v textu následuje odvážné tvrzení „při dodržování určitých zásad člověku stačí 4-5 hodin spánku“. Kniha se věnuje právě tomu, jak toho dosáhnout. Když jsem ji četl poprvé, několik zásad jsem se pokusil aplikovat, ale vzhledem k tomu, že jsem dál porušoval ta nejdůležitější pravidla, nemělo to na můj spánek žádný efekt. Postupem času jsem na knihu zapomněl a jen občas si vybavil, že to co právě dělám, je špatné, ale neměl jsem sílu to nějak změnit.

TEST: Je možné spát 6 hodin denně? Tak určitě!
7 tipů Jak spát méně a efektivněji

Nicméně během ledna jsem se začal zabývat osobním rozvojem (nebylo to moje novoroční předsevzetí, určité věci mě zajímaly už dřív) a protože to je oblast široká, obloukem jsem se vrátil zpět k výše zmíněné knize. Uvědomil jsem si, že čas strávený spánkem není přílíš produktivní a že by tedy bylo záhodno se pokusit tuto část dne poněkud zkrátit. Ono to ale není jenom tak, nelze ze dne na den začít spát 5 hodin. Shodou okolností jsem si potřeboval připravit prezentaci do dvou kurzů, které jsem si zapsal a tak jsem se rozhodl spojit nutné s užitečným a znovu jsem otevřel „manuál“ pro lepší spánek. Nebudu tu teorii rozebírat v tomto článku, nechám si to až na příště, tento článek slouží jako oznámení. :-)

Abych totiž mohl myšlenky z knihy prezentovat a propagovat, bylo by vhodné je nejdřív na vlastní kůži vyzkoušet. Učinil jsem malou anketu na Facebooku, ptal jsem se, kolik hodin denně lidé průměrně spí. 65% respondentů hlasovalo pro možnost 7-8 hodin, 26% lidí spí 9 a více hodin a zbylých 8% stráví v posteli 5-6 hodin. Někteří lidé svou volbu také oddůvodnili tím, že mají vykoušené, kolik hodin potřebují k tomu, aby nebyli protivní či nepoužitelní. Pokud bychom vycházeli z doporučených 8 hodin denně, i bez počítání je zřejmé, že je to 1/3 dne. Většina lidí pravděpodobně o víkendu spí o něco déle, nyní už bez faktických podkladů uvažujme například 10 hodin. Z celého týdne je to tedy více než třetina doby strávená pod peřinou.

Co se chystám vyzkoušet?

Pokusím se s pomocí určitých doporučení spát každý den 6 hodin po dobu jednoho týdne. Začnu nocí z pátku 17.2 na sobotu 18.2. Možná se to někomu nezdá jako velký rozdíl oproti 8 hodinám, nicméně už podle datumu je jasné, že se toho budu držet i o víkendu. Za jeden týden takto získám 18 hodin navíc oproti „klasickému“ 8 (10) hodinovému spánku. Budu si dělat průběžné zápisky o tom, jak se tento pokus projevuje na mém fungování během dne a pokud se mi to podaří vydržet, za týden přinesu článek, ve kterém shrnu své zkušenosti a taky se více rozepíšu o doporučeních, které se chystám využít.

Další tipy a rady jak na spánek a nespavost najdete na blogu Dreamly.

Myslíte, že se mi to podaří?

Uvítám vaše názory na můj „pokus“ a zkušenosti se spánkovými experimenty. Jak už jsem psal na začátku, lze tady teď očekávat i více článků na téma osobní rozvoj (konečně tak umlčím kritiky, kteří mi vyčítali, že u mne na webu ničemu nerozumí :-D )

TEST: Je možné spát 6 hodin denně? Tak určitě!
7 tipů Jak spát méně a efektivněji

Chcete-li spánek podpořit přírodni cestou, vyzkoušejte Dreamly.

25 komentářů k “TEST: Kolik spánku je denně potřeba?”

  • Vím, že třeba když jdu do práce na hodně brzo ráno, stačí mi i 3 hodiny spánku, pak 13 hodin (i s cestou z domu a domů) v práci a pak klidně zase vydržím do půlnoci a můžu ve 4 vstávat. Ale je to tím, že to není práce nijak na mozek náročná. Průvodčí sice pracuje s lidmi, ale nic netvoří, nepřemýšlí, nevyvíjí nějaké velké mentální úsilí. Naopak, když jsem ve škole a nemám svých 8 hodin, tak už na první přednášce upadám do mrákot a modlím se za 10-ti minutovýho šlofíčka o přestávce. Myslím, že toto má velký dopad na to, jaké množství spánku člověk potřebuje. Dává mi to i smysl v kontextu toho, co mozek dělá, když spí.
    Jinak v zásadě nechodím spát, pokud nejsem unavený. Nekoriguji tedy dobu spánku tím, kdy jdu spát, ale tím, kdy vstávám.

    VA:F [1.9.20_1166]
    +1 / -2
  • chudáci lidé, kteří spí 8-9 hodin, jistě nevěděli, co mají odpovědět…

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -2
  • Taky jsem ještě do nedávna byl zvyklej spát 8 hodin denně, ale když jsem pak nastoupil do práce a musím ráno vstávat. Zjistil jsem že na mých 8 hodin můžu zapomenout, protože nejsem schopnej se dokopat do postele dřív jak v 1 ráno. První tři dny to bylo znát, že ty 2 hodiny spánku denně chyběly, ale zvykl jsem si. A po týdnu jsem už nepotřeboval ani budík, automaticky jsem začal vstávat po 6ti hodinách spánku. Takže můj závěr je takovej že 6 hodin bohatě stačí, avšak nejhorší je ten začátek, než si na to člověk zvykne.

    VA:F [1.9.20_1166]
    +1 / -0
    • Jsem na tom podobně. Stačí mi také šest hodin spánku, občas (typicky z pátku na sobotu) si však dopřeji klidně i „desítku“. Zřejmě by nebyl problém spát i tady šest hodin, problém však je v tom, že přes víkend časot spím i méně, např. 4 hodiny, můj spánek tak nemá žádnou větší stabilní podobu, což není úplně dobře. Praktikuji to tak zhruba 2 roky a v poslední době se to začíná projevovat zvýšenou únavou. Proto se snažím spát pravidelněji po 6 i více hodinách.

      VA:F [1.9.20_1166]
      +1 / -0
  • Hmm zaujmave a nahodou nazov tej knihy by nebol ?

    VA:F [1.9.20_1166]
    +1 / -0
    • Bude v následujícím článku :-)

      Zatím se mi to daří, akorát mám drobné problémy s probouzením se uprostřed noci.

      VN:F [1.9.20_1166]
      +0 / -1
  • Jde to. Mohu doporučit, za pokus to stojí. Polyfázový spánek hodně času ušetří, ale je náročnější na zdraví. Začal bych s bifázem a pak šel k polyfázu – nakonec jen 2-3 hodiny denně. No není to výhra?

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -1
    • Věřím, že to může fungovat, ale ne každý si najde čas na to, aby si ten spánek takhle rozvrhl. Sám jsem rád, že si vždycky dokážu vyhradit těch 30 minut na odpolední zdřímnutí.

      VN:F [1.9.20_1166]
      +1 / -0
      • Potýkal jsem se s tím samým. O polyfázovém spánku jsem věděl dlouho, ale prostě nebylo jak to aplikovat. Trvalo mi asi den, probrat si celý rozvrh normálního dne a jeho varianty a spočítat, jak bude režm sedět. Pak jsem počkal, až budu mít 2 dny volna a začal. Po týdnu se to stabilizovalo.

        VA:F [1.9.20_1166]
        +1 / -0
  • Pokud budeš ještě někdy testovat svůj spánek, tak by stálo za úvahu i otužování (ráno/večer) a meditace (zazen/mettá…). Tvému experimentu by to prospělo :)

    Držím palce!

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -1
    • Díky za podporu!

      Jak to myslíš s tím otužováním? Já to zkoušel jen na radu kamaráda, vždycky si na konci sprchy dát studenou vodu, že prý takhle nebyl už 3 roky nemocný..

      Meditace jsem nikdy nezkoušel, ty jsi je už někdy dělal? Může to být zajímavé :-)

      VN:F [1.9.20_1166]
      +1 / -0
  • stačeji 3hodiny spanku ??? dene

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -1
    • 3 hodiny už jsou velký extrém, autor té knihy, ze které jsem čerpal informace, tvrdí, že mu stačilo 4,5 hodiny..

      VN:F [1.9.20_1166]
      +0 / -1
    • Teoreticky stačí i 2 hodiny – toto už je teprve extrém. Zkus kouknout třeba na Ferrisse a jeho Čtyřhodinové tělo ;) Je tam samozřejmě spousta „ale“ – ale možné to je.

      VA:F [1.9.20_1166]
      +1 / -1
  • a potreboval bich poradit jak přibrat alespon 10kg na vaze prosim odpoved je mi 17 let važim 62kg a mneřim skoro 175cm tak prosim o radu jak přibrat na vaze diky

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
    • Jak přibrat na váze? Víc jez :-) Když bych toho měl napsat víc, tak (přepokládám že se ptáš kvůli cvičení) je vhodné, abys jedl správně složenou stravu, to znamená začal se zajímat o to, co jsou to bílkoviny, sacharidy a tuky a k čemu jsou dobré. Je spousta různých článků, zkus třeba tento http://www.body-test.cz/nacrt-zakladniho-jidelnicku a projdi si i zbytek webu, případně se můžeš podívat na web cviceni-doma.cz

      VN:F [1.9.20_1166]
      +1 / -0
  • závisí podľa toho ako silno fyzicky pracujete, ak makáte 8 hodin denne niekde na stavbe alebo si dáte zo 2 hodinky v posilke tak je samozrejme že potrebujete spať minimálne 8 hodín aby sa telo riaden zotavilo

    VA:F [1.9.20_1166]
    +1 / -0
    • To je docela mylné tvrzení… Realizuji zahrady z kamene , střídám 2 až 3 práce , stavby , rekonstrukce, sám se povazuji za fyzickeho makáče .. Klidňe celý den budu dělat i s 16ti kiilovou sbíječkou a vunec nepotřebuji měnit styl… Siesta a 6 hod .. I ten kratky odpocinek jen v pripade ze jsem utahaný

      VA:F [1.9.20_1166]
      +0 / -0
  • ahoj,

    prosím tě jak se jmenuje ta kniha o spánku, a nebo jich znáš více. díky Lukáš

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
  • Pokud si chceš nafouknout den, doporučju http://www.kralovske-spani.cz/polyfazovy-spanek/ – dá se to sice krátkodobě, ale na nějaký čas to fakt dokáže zázraky.
    Jen je problém, že čím kratší dobu spíš, tím si méně kreativní a máš horší schopnosti řešit logické problémy…

    a to je bohužel věděcky dokázaný… tak nevím, jestli to není moc vysoká cena za pár hodin spánku ://////

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
  • Dobrrý den, mohu se zeptat o jaký ebook šlo? Sháním knihu, která se tímto témetem zajímá a zatím se mi moc nedaří.

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
  • Proč si myslíte, že čas strávený spánkem není příliš produktivní?

    Otázkou však také je, co člověk POTŘEBUJE a na co je již ZVYKLÝ. Jasně, že když člověk bude spát každý den 8 hodin a jednou se mu stane, že si lehne do postele jen na 6 hodin, tak další den následky pocítí. Naopak, když člověk je zvyklý spát 6 hodin, tak se ráno probudí stejně čilý jako člověk, který spí 8 hodin. A tohle neplatí jen u „osmičky“ či „šestky“, ale třeba také u 4 či 10 hodinovém spánku.
    Příklad: Jeden můj kamarád ze školy mi vždy říkává, že když nespí alespoň 10 hodin, na který si během svého života zvykl, tak je další den nevyspalý. Mé dvojče spí „klasických“ 8 hodin, a když spí, byť jen o hodinu, méně, je další den unavená. Já, která mám silné problémy se spaním, spím denně v rozmezí 2 – 4 hodin a vstávání mi dělá problémy jen občas, během dopoledne jsem stejně čilá jako má sestra, někdy na mě únava dopadne odpoledne, avšak to se u mého dvojčeti stává taktéž.

    A jak jsem již zmiňovala, tohle je jen o zvyku. To, na co jste zvyklý, neznamená, že to je správně, že vám to stačí, že to je to, co potřebujete. Jasně, že člověk potřebuje spánek – spánek je snad nejdůležitější věc v našem životě, také je mnohdy nejlepším lékem, během spánku naše nervové buňky relaxují, vytváří se hormon melatonin (když se nevytváří, je zvýšená pravděpodobnost výskytu rakoviny atd.).. Když člověk málo spí, zvyšuje se mu riziko kardiovaskulárních onemocnění, snižuje se mu pracovní výkonnost během dne, prodlužuje reakční časy a zhoršuje schopnost soustředění, je větší pravděpodobnost, že bude obézní, než zbytek populace atd.

    Samozřejmě, neříkám, že člověk musí spát 8 hodin. Toto číslo je už dávno mýtem. Nevím, kolik hodin spánku studia prokázala, ale 4 hodiny mi přijdou málo. Avšak třeba se mýlím ;).

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
    • Díky za komentář. Spánek má nepochybně svůj význam a netvrdím, že bychom se jej měli úplně zbavit. Spíš jsem to chtěl pojmout tak, aby byl co nejefektivnější. Tedy spát třeba těch 6 hodin, ale aby se během nich mohlo tělo co nejlépe zregenerovat. Souhlasím s tím, že je to hodně o zvyku, kdo si podobnou výmluvou ospravedlňuje své válení v posteli, tomu není pomoci. :-)

      VN:F [1.9.20_1166]
      +0 / -0
  • Zdravím, já se přidám k názoru, že spánek je sice super věc, samozřejmě i potřebná, ale na druhou stranu i velký žrout času, Já spím 3 hodinky o víkendu si dám klidně 6-7. Ráno se mi občas stane, že se mi nechce z postele, ale během chvilky to přejde. Stačí z ní jen vyskočit, Dříve jsem spal o něco déle, ale jak už bylo zmíněno, vše je jen o zvyku. Když jsem začal studovat medicínu a potřebovat Hermioniny hodinky, tak nějak samo tělo si zvyklo, že když se učím do 4-5 hodin ráno a musím být v 8 v nemocnici, tak že mi to stačí Motivace je větší než abych polevil a užil si spánek. A zanedlouho se to stane běžným rytmem :)

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0

Vyjádři svůj názor



Zajímá vás cokoliv o mobilních aplikacích? Uvažujete o spolupráci? Kontaktujte mne na seitler@reinto.cz

O mně

Jmenuji se Milan Seitler a jsem spoluzakladatelem společnosti Reinto s.r.o., ve které se věnujeme mobilním i webovým aplikacím a marketingu.

Zabývám se celým procesem tvorby mobilních a webových aplikací. Nejvíce se věnuji návrhu aplikace a UX/UI designu. Kladu velký důraz na jednoduchost a srozumitelnost uživatelského rozhraní.

Zajímám se o online i offline podnikání, fascinují mě úspěšní lidé, kteří se nebojí tvrdé práce. Mou hlavní motivací je konkurence, která mě vždy nutí jít do všeho naplno, protože nerad prohrávám.

Mám rád hudbu, knížky, sport a cestování.

milan@seitler.cz

Odkazy

Inzerujte zde!

Kupte si odkaz! PR 3, SR 2

Inzerujte zde!

Kupte si odkaz! PR 3, SR 2

Inzerujte zde!

Kupte si odkaz! PR 3, SR 2

Partner links