Dub
11

První semestr na SSME FI MUNI

By majlan  //  SSME FI MUNI  //  Komentářů: 8

Už je to pomalu rok od mého posledního shrnutí semestru na FITu. Minule jsem prozradil, že s FITem po státnicích končím a přecházím na FI MUNI. To se i stalo a konečně jsem se dostal k tomu, abych sepsal další studijní povídání. Takže, co nového jsem se za ten semestr na FI naučil?

SSME – Service Science, Management and Engineering

S postupem studia na FITu jsem si čím dál více uvědomoval, že navazující magisterské studium na této fakultě určitě nebude pro mne. Tři roky na bakaláři byly cennou zkušeností, ale další porci podobné zábavy bych už asi neunesl. Když jsem hledal alternativy, narazil jsem mj. i na obor SSME na Fakultě Informatiky MU. Nejdřív jsem moc nepochopil, o čem tento obor vlastně je (přemýšlím, že to možná ještě pořád nevím), na první pohled se to zdálo jako jakýsi mix všech možných dovedností od IT až po ekonomiku. Druhý pohled odhalil, že tomu tak opravdu je.

Celý obor vychází z myšlenky, že aby dnes bylo možné poskytovat nějakou službu (např. prodej vína či půjčování knih), tak je již téměr nemožné ji poskytovat bez nějakého informačního systému. A protože lidé, kteří chtějí prodávat víno, oblasti IT vůbec nerozumějí, potřebují někoho, kdo jí bude rozumět místo nich. A zde do hry přichází tzv. T-shaped profesionál, tedy člověk, jehož znalostní profil má tvar T. Do hloubky směřují jeho znalosti IT, do šířky rozhled v různých oblastech, které zahrnují marketing, management, ekonomiku, soft skills a další. Díky tomu pak může analyzovat problém a navrhnout vhodné IT řešení.

A tito profíci by měli vznikat právě na oboru SSME. To znamená, že skladba předmětů by měla být taková, že se zdokonalíte v IT a zároveň nahlédnete do dalších oblastí a získáte základní znalosti v nových oborech. Zda je taková i skutečnost, to ponechám na vlastním uvážení (studijní plán zde). Osobně bych však obor postavil spíše tak, aby na něj nastupovali lidé, kteří již potřebné IT znalosti a dovednosti mají.

Ještě krátce k uplatnění absolventa SSME. Ten by měl ideálně zastávat pozici nějakého byznys manažera, byznys konzultanta či projektového manažera a podobně. Tedy obecně práce, ke které bych chtěl časem směřovat. Asi bych nechtěl pořád jenom programovat, i když ani toho bych se možná úplně nevzdal. :-) Každopádně jsem od SSME očekával, že se dozvím něco nového právě z managementu, vedení a řízení lidí a projektu a obecně více spíše „byznys“ záležitostí než klasického IT. Pojďme se podívat na to, jak to dopadlo.

PA017 – Softwarové inženýrství II

Volitelný předmět, který jsem si zapsal, poněvadž zněl docela zajímavě a protože jsem na FITu už podobný předmět absolvoval, tak mne napadlo, že bych si mohl i něco málo ulehčit. Přednášejícím byl doktor Ráček, což je zatím asi jediný člověk na FI (co jsem potkal), jehož přednášky mě nenutí vystřelit si mozek z hlavy. Přidává hodně věcí z praxe, dokáže zaujmout i pobavit a především zbytečně nenatahuje čas. Sice jsem na přednášky nechodil, ale všechny jsem si je pak zpětně pustil ze záznamu, protože mi přišly opravdu přínosné.

Náplní předmětu jsou různé záležitosti okoli plánování a řízení projektů, takže kromě klasických SW metodik (vodopád a spol.) se mluvilo například o projektové kalkulaci, či meření kvality vyvíjeného software. Pro SSME jednoznačně přínosný předmět, byť není povinný (místo něj je povinné Vedení týmového projektu, které je obsahově velmi podobné).

Celý předmět je zakončen zkouškou, ta se skládala za 4 fulltextových otázek, a přestože jsem čekal lepší známku než C, tak mi nepřišla nějak těžká. PA017 mohu rozhodně doporučit.

PA116 – Domain Understanding and Modeling

První ze dvou předmětů vyučovaných kontroverzním doktorem Staníčkem. Neměl jsem příliš času jej poznat, protože v půlce semestru opustil fakultu po neshodách s vedením (a už se nevrátil). LOL. Každopádně jsem s ním měl dvě přednášky a musím říct, že jsem zažil čiré a nefalšované zoufalství. Projev v české angličtině (místo co-creation jsem pořád slyšel cock reaction) doplněný brutálními slajdy, kde se střídaly zběsilé grafy a malůvky s rozsáhlými datovými modely. Entity a atributy létaly vzduchem, no prostě masakr. Tolik k přednáškám, protože se nakonec konaly snad jenom dvě.

Alespoň na cvičeních s doktorem Procházkou jsme se věnovali problematice domain modelingu, v podstatě šlo o klasické datové modely (ERD), které zde sloužily k popisu nějakého problému (projektu, domény), tak aby bylo možné jej snáze pochopit a zachytit jeho vztahy a náležitosti. Což není špatná myšlenka, nakreslit si jednoduchý diagram a schéma, které pak můžete konzultovat i s klientem, se kterým byste se jinak těžko dorozuměli nějakou složitou IT mluvou.

Kvůli odchodu doktora Staníčka bylo nakonec jediným hodnocením průběžné vypracování týmového projektu, který se odevzdával mezi jednotlivými cvičeními. (na MUNI tomu říkají semináře, ještě jsem si na to pořád nezvykl :D ). Kdo chtěl, mohl si známku ještě vylepšit testem, ale já jsem se spokojil s obyčejným E. Celkově nepříliš zajímavý předmět.

PA179 – Project Management and Service Lifecycle

Druhý předmět Zdenka Staníčka. Skoro vše podstatné už bylo řečeno u předchozího předmětu, doplním jen to, že přednášky v tomto předmětu převzal doktor Ráček. Vůbec by mi nevadilo, kdyby je měl už od začátku, takto bohužel stihl pouze tři a zabýval se spíše různými manažerskými certifikáty než nějakou teorií a praxí řízení projektů. Jednoduchou záverečnou zkoušku snad ani nemá cenu zmiňovat. Jsem zvědavý, jak to s tímto předmětem dopadne v jeho příštím běhu.

PV017 – Bezpečnost informačních technologií

Volitelný předmět z kategorie těch techničtějších. Zabývá se bezpečností spíše z hlediska řízení než nějakých konkrétních bezpečnostních mechanismů. Na přednášky jsem nechodil, ale nakonec jsem si je pustil zpětně, protože ve více než 1000 slajdech docenta Staudeka se nedá úplně snadno vyznat. Co se týče zkoušky, připravoval jsem se na nic docela poctivě, byť se říká, že doc. Staudek písemky příliš nečte. Inu posuďte sami, zkouška byla opravená za den, byla celá fulltextová a psalo nás to minimálně 60. :-) Každopádně, historicky první (a dokonce ne poslední) A na FI bylo v kapse a víc jsem neřešil. (mimochodem, za celou dobu na FITu jsem dostal A snad jenom jednou).

PV206 – Communication and Soft Skills

Povinný předmět, který se skládal ze tří bloků o délce 1,5 dne. Tedy polovina čtvrtka a pátek. Ve skupině nás bylo asi 20, rozdělili jsme se do 5 týmů podle témat, které se měly prezentovat. Každý tým si pak připravil obsah na zhruba 3,5 hodiny. My jsme měli stress management, další týmy přezentovaly například time management či vyjednávání. Mohli jsme si tak všichni vyzkoušet projev před ostatními, myslím si však, že to nebylo z hlediska obsahu vždy úplně přínosné. Celkově to spíše připomínalo takový diskuzní kroužek na různá témata z oblasti soft skills a praxe. Kdo chtěl, mohl se zapojit, kdo nechtěl, ten příliš nemusel. Ve výsledku to bylo takové zajímavé zpestření, ale kromě nových kontaktů jsem si z tohoto předmětu příliš mnoho neodnesl.

PV249 – Vývoj v jazyce Ruby

Povinný „programovací“ předmět. Původně bylo na výběr pouze mezi .NET a Javou, ale naštěstí přibyla i možnost Pythonu nebo Ruby. Nakonec jsem vybral Ruby a myslím, že jsem vybral dobře. Přednášky i cvičení jsou nepovinné, i když pro lepší pochopení jazyka od úplných základů se mohou hodit. Vrcholem a zakončením předmětu je projekt, jehož zadání si může každý vymyslet, ať už v klasickém Ruby či webovém Ruby on Rails. Zvolil jsem jednoduchou webovou aplikaci v RoR, protože jsem tuto technologii chtěl už dlouho vyzkoušet.

Zezačátku to byl docela boj, ale když jsem trochu více pochopil, jak Rails fungují, tak mi šla práce docela rychle od ruky. Oproti PHP je ten styl programování docela jiný, chvílemi jsem si připadal jak kdybych měl svázané ruce. Na druhou stranu, pokud člověk dobře ovládne všechny možnosti RoR, tak si může ušetřit spoustu práce. Co se týče předmětu PV249, byl pojatý dost volně a neformálně, s přednášejícími jsme si tykali a nic se neřešilo přehnaně striktně. Na VŠ dost neobvyklý a pro mne osobně pozitivní přístup. :-)

Shrnutí

Má očekávání od SSME se zatím nesplnila. Bylo to i dost ovlivněné odchodem doktora Staníčka, nicméně jsem z našeho oboru získal takový rozporuplný pocit. Myšlenka Service Science a T-shaped orientace se mi líbí, ale zdá se mi, že tomu v podání SSME na FI pořád něco chybí. Nějaká lepší koncepce a propojení jednotlivých oblastí. Co jsem slyšel, tak se opět chystají nějaké změny v předmětech a státnicových okruzích, tak uvidíme.

Na závěr ještě srovnání studia na FITu a na FI. Tím největším rozdílem je určitě to, že mám teď mnohem větší svobodu. Je na mně, kolik kreditů si kdy zapíšu, někdy si mohu vybrat i ukončení předmětu, super je, že si můžu dát i předměty z ostatních fakult. Ta svoboda je občas i trochu nevýhodou, protože každý řeší jiné projekty, kdežto na FITu vždycky všichni řešili jeden projekt a tak se dalo snáze s někým poradit. Pravdou je, že během semestru jsem nemusel řešit vlastně skoro žádné projekty, což je taky docela změna. Jiné bylo i zkouškové, kde jsem si termíny poskládal tak, jak se mi to hodilo (na FITu tato možnost neexistuje). Bezva věcí je i univerzitní IS, kde je vše potřebné na jednom místě. Celkově mi studium na MUNI přijde takové svobodnější a otevřenější, člověk má šanci potkat více lidí a vyzkoušet více věcí. Svého přestupu zatím určitě nelituji, jen jsem zvědavý, jak budou vypadat další semestry.

8 komentářů k “První semestr na SSME FI MUNI”

  • Dobrý den, nedá mi to nereagovat na části týkající se mých předmětů.

    PA017 – Softwarové inženýrství II – Tady děkuji za pochvalné vyjádření k mé osobě, vážím si toho. Co se týká zkoušky, tak kdybych věděl, jak kladně se o mě vyjádříte, tak bych Vám snad i to Áčko dal :) Jinak, byl to první semestr tohoto předmětu, ještě si to bude chvíli sedat, než to dostane finální podobu. Plánuji letos přidat cca 3 nové přednášky, čímž by se to mělo definitivně oddělit od témat, která probírám jinde. Toho překryvu si jsem vědom, na druhou stranu, PA017 je primárně určen pro jiné obory, než SSME, takže mi ten částečný tématický překryv zas tolik nevadí.

    PA179 – Project Management and Service Lifecycle – Když jsem se na konci října dozvěděl, že kolega Staníček opustil fakultu, dozvěděl jsem se i to, že by bylo dobré po něm převzít a se ctí dokončit tento předmět. Dělal jsem, co šlo, ale souhlasím s tím, že ve třech blokových přednáškách na konci semestru (dříve a více to opravdu nešlo) se to na 100% nahradit nedalo. V podstatě jsem měl měsíc a něco na to, abych předmět převzal, nachystal slajdy (od nuly) a odpřednášel.

    Naznačím výhled do budoucna:

    Vzhledem k tomu, že aktuálně učím 2 předměty týkající se PM (PA179 – Project Management and Service Lifecycle a PA104 – Vedení týmového projektu), dojde v budoucnu k jejich spojení. Bude už jen jeden „velký“ předmět na PM.

    PA017 – Softwarové inženýrství II budu učit dál. Aktuálně pracuji na tom, aby přibyly nové přednášky. Také sem asi dám cca jednu nebo dvě přednášky, které se již nevejdou do nového PM předmětu. Rozhodně ale chci eliminovat společná témata SWE2 a nového PM předmětu. Snad se to povede.

    Asi největší výzvou pro budoucí semestry je pro mě zacelit díru po předmětu PA116 – Domain Understanding and Modeling, která odchodem kolegy Staníčka vznikla. Snad mohu prozradit, že tady se na katedře uvažuje o novém „modelovacím“ předmětu, který nahradí původní PA116. Zatím je to v rovině úvah a plánů, ale vypadá to (docela silně), že to bude můj úkol (příprava i výuka).

    To je vše, co jsem chtěl dodat a trochu i prozradit ze zákulisí SSME. A ještě jednou díky za pochvalu.

    Zdraví
    J.R.

    VA:F [1.9.20_1166]
    +22 / -0
    • Dobrý den,

      děkuji za Vaši reakci. Byť to nebyl můj hlavní záměr, tak je skvělé, že se článek dostane i k povolaným osobám, které tak mohou získat trochu jinou zpětnou vazbu, než je strohá předmětová anketa v ISu.

      Uvidíme, jak dopadne úprava PA017. Je pravdou, že když teď chodím na Vedení týmového projektu, tak většinu věcí už znám právě ze SWE2. Proto bude zajímavé srovnat tu „novou“ podobu s tou minulou.

      Na nový PM předmět jsem také zvědavý. Vlastně ani nevím, co měl project management pana Staníčka obsahovat, takže moc nevím, co by se z něj dalo použít. Zdá se mi však, že pro nové studenty by to takto mohlo být zajímavější a přínosnější. A ostatně i pro ty stávající, kteří si to třeba budou chtít doplnit. :-)

      Jak jsem psal už v článku, jsem zvědavý, jak se celé SSME bude dál měnit a možná by nebylo od věci zapojit do budoucího vývoje i současné studenty formou podobné diskuze o tom, jak SSME vnímají a co jim chybí či přebývá.

      VN:F [1.9.20_1166]
      +0 / -1
  • Ten článek mi zase jenom potvrdil, že VŠ nakonec nebude úplně to pravý pro mě. Asi ve všech oborech bude plno zbytečností a s těma já už teď nerad ztrácím čas. Uvědomil jsem si to už při učení na příjimačky, je to od podnikání tak rozdílnej svět, že už se do školy vrátit nedokážu, leda by to byl fakt nějakej pecka předmět.

    VA:F [1.9.20_1166]
    +2 / -9
  • Milane, z toho cteni mam pocit, ze je to nehorazna fraska, co ti ten rok dal prosimte? Jak moc jsi se venoval skole ? :D Tak tyden v celku? Ztrata casu :), ale aspon mas cas na praci ….

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -1
    • Trefil jsi to celkem přesně, mám čas na práci. ;-) Záměrně jsem si to tak uzpůsobil, abych mohl studovat při práci a ne naopak. Určitě se ale nedá říct, že by to byla jenom ztráta času, určitě jsem si v některých věcech rozšířil obzory a dozvěděl se nové informace. Navíc si myslím, že každá vzdělávací aktivita ti může nepřímo prospět v tom, že se na různé věci díváš třeba trochu jiným pohledem, což se pak může jindy projevit v tom, že tě napadne jiné řešení apod. Navíc poznáš nové lidi.

      A kdo chce, ten si může zapsat trilion volitelných předmětů, takže bych řekl, že je to spíš o tom, jak si to kdo udělá…

      VN:F [1.9.20_1166]
      +2 / -0
  • tak co druhy semestr, byl zajimavejsi?

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
    • Pokusím se do začátku dalšího semestru stihnout napsat článek, pokud si teda ještě vůbec na něco vzpomenu :-)

      VN:F [1.9.20_1166]
      +0 / -0
      • tak to asi moc vzrusujici nebyl, ja jen ze mam moznost se na ssme zapsat, ale chci hlavne studovat, takze prioritizuju jine skoly a zda se, ze delam dobre :)

        VA:F [1.9.20_1166]
        +1 / -0

Vyjádři svůj názor



Zajímá vás cokoliv o mobilních aplikacích? Uvažujete o spolupráci? Kontaktujte mne na seitler@reinto.cz

O mně

Jmenuji se Milan Seitler a jsem spoluzakladatelem společnosti Reinto s.r.o., ve které se věnujeme mobilním i webovým aplikacím a marketingu.

Zabývám se celým procesem tvorby mobilních a webových aplikací. Nejvíce se věnuji návrhu aplikace a UX/UI designu. Kladu velký důraz na jednoduchost a srozumitelnost uživatelského rozhraní.

Zajímám se o online i offline podnikání, fascinují mě úspěšní lidé, kteří se nebojí tvrdé práce. Mou hlavní motivací je konkurence, která mě vždy nutí jít do všeho naplno, protože nerad prohrávám.

Mám rád hudbu, knížky, sport a cestování.

milan@seitler.cz

Odkazy

Inzerujte zde!

Kupte si odkaz! PR 3, SR 2

Inzerujte zde!

Kupte si odkaz! PR 3, SR 2

Inzerujte zde!

Kupte si odkaz! PR 3, SR 2

Partner links