Lis
3

Co je při obchodování nejdůležitější?

By majlan  //  Byznys  //  Komentářů: 13

Každý z nás pravidelně obchoduje. A je jedno, jestli jde o nákup v e-shopu, v nějakém specializovaném obchodě nebo každodenní shánění potravy v supermarketu. Každý z nás už byl někdy zákazníkem, někteří jsou dokonce i prodejcem. A každý z nás se tedy při nakupování řídí nějakými zásadami. Už minule jsem se zamyslel nad tím, co pro mne znamená možnost osobního odběru, v poslední době mi v hlavě vrtá jiná oblast obchodování – komunikace prodejce a zákazníka.

Pro mně osobně je tato komunikace možná ještě důležitějším faktorem ovlivňujícím, kde nakupuji, než cena či možnosti platby a dopravy. Občas to ale vypadá, jako by to prodejci měli úplně na háku. Před nějakou dobou jsem řešil vybavení bytu, sháněl jsem tedy různé lampičky, žárovky, baterky a prodlužovačky, což znamenalo několik návštěv nejbližšího elektro obchodu. Byl to ale vždy poměrně nepříjemný zážitek, ve výrazu prodavačky bylo už ve dveřích poznat, že ji vaše přítomnost v jejím krámě neuvěřitelně vytáčí a nejradši by mě probodla pohledem. Zrovna v tomto případě bylo jediné štěstí toho obchodu v tom, že nikde poblíž jsem ty věci nemohl sehnat a neměl jsem čas jezdit jinam. Zřejmě si to ale někdo odpovědný uvědomil, protože od té doby se situace zlepšila a dnes už se tam dá nakupovat v pohodě.

Jiný příklad – jel jsem si vyzvednout zboží na prodejnu jednoho IT obchodu a zapomněl jsem si zapsat číslo objednávky. To prodavač za pultem skoro nemohl rozdýchat. Byl pro něj snad tak velký problém si tu objednávku dohledat?

Zcela samostatnou kapitolou jsou supermarkety. V oblasti, kde se pohybuji, mám běžně na výběr mezi řetězci Lidl a Albert. Nevím, zda je to případ jenom tohoto konkrétního obchodu, ale u mne jednoznačně vítězí Lidl. Všichni jsou tam ochotní, usměvaví, slušní (a navíc eliminují veškeré fronty u pokladen :-) ). Oproti tomu jsou některé prodavačky v Albertu evidentně zhnuseny a znechuceny svým životem a svou prací, protože jejich nálada je hluboko pod bodem mrazu (čest výjimkám). Proč to někde jde a někde ne?

Existují ale i pozitivní případy. :-) Ve výše uvedeném článku jsem zmínil například f-sport, kde byla komunikace v pohodě a navíc nabízí různé bonusy. Nebo empei.cz, kde jsem byl s domluvou také spokojen.

Řekl bych, že špatná komunikace se zákazníky je nejhorší negativní reklamou. Zdá se že si to obchodníci začínají pomalu uvědomovat a tak ji zlepšují například prostřednictvím Facebooku, kde na svých profilech nejen sdílejí texty a odkazy, ale také se zapojují do diskuze s „followery“ a reagují na jejich podněty. Ve firmě teď chystáme novou službu, kde bude komunikace se zákazníky jedním z klíčových faktorů, které podmiňuji úspěch dané služby. Chápu, že občas jsou někteří zákazníci úplně přiblblí a otravní, ale nesmím jim za žádnou cenu dát najevo, že mě vytáčí. To by bylo špatně.

Jak to vnímáte vy? Máte špatné nebo naopak dobré zkušenosti? Je pro vás komunikace důležitá nebo vás zajímají spíše ceny?

13 komentářů k “Co je při obchodování nejdůležitější?”

  • Naposledy jsem si takhle zkazil den v Tescu v kr.poli… V celým obchodě jsem potkal asi 5 borců kolem 25 let s cedulkou „brigádník“. Ten výraz nadšení v jejich tváři se nedal srovnávat ani s těma důchodkyněma v Albertu…

    Chápu že studenti potřebují peníze, ale proč lezete do supermarketu za pokladnu když vás to evidentně sere a jenom to přenášíte na lidi? Běžte raději zametat chodníky, tam vás nikdo otravovat otázkama nebude!

    VA:F [1.9.20_1166]
    +2 / -0
  • Protože borci asi studují prestižní školy a je pro ně ponižující dělat takovou práci. Ale neměli by si za co chodit vylívat papuli, tak musí fachčit. A to ještě neví, že s velkou pravděpodobností je podobně otravná práce bude čekat celý život. :D

    VN:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
  • Je to pravda, ale vem, si, že to fakt není žádná prdel, někde stát 8 a víc hodin a culit se. Mám dojem, že co se týče potravinových řetězců v rámci ČR, tak jejich marketing vede jiným směrem, než tím, že by se prodavačky měly culit na svoje zákazníky. O ni o ty zákazníky totiž v Česku nepřijdou, stačí jim udělat akci rohlík za korunu a mají o zábavu postaráno. A online obchody by to měli mít jako nepsanej zákon, protože by mě ani nenapadlo, se vracet do obchodu, kde byli protivní při dnešní nabídce :)

    Jinak mě to taky irituje, hlavně jak jsem teď mám příležitost komunikovat s lidmi v obchodech v zahraničí a nedá se to srovnávat. Úsměvy všude, vše bez problémů. Je to zarážející, ale netrap se tím.

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
    • Chápu, že je to nic moc placená práce a není tam žádná motivace, ale jen si říkám, že někde to jde a někde ne. Zezačátku jsem chodil hlavně do toho Alberta, ale dneska už si mnohem raději zajdu do Lidlu, který je sice o kousek dál, ale cítím se tam lépe. Mně na nějaké koruně za rohlík nezáleží, tak na mě nějaké jejich velké slevy nepůsobí..

      VN:F [1.9.20_1166]
      +1 / -0
      • Do ktereho Lidlu to prosim tebe chodis? Snad ne do toho severne od skoly? Tam jsem uz nekolikrat narazil na damu, ktera byla takhle (predstavuj si gesto) blizko vybuchu… rozmachle pohyby, litajiici oddelovace nakupu (doslova), neustale vzdychani nad cimsi…

        VA:F [1.9.20_1166]
        +0 / -0
        • Myslíš tu, co vypadá jako čarodějnice? :-D

          Pro mně je to výjimka, jinak mi tam všichni fakt přijdou v pohodě, ten starší pán, co tam dělá „ochranku“, mi vždycky při odchodu řekne místo nashledanou něco zábavného, prodavačky se docela usmívají…:-)

          VN:F [1.9.20_1166]
          +0 / -0
  • Na přístupu mi taky hodně záleží, klidně zaplatím víc, ale prostory a servis musí být dobrý. Nikdo není zvědavý na protažené huby a znuděné ksichty.

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
  • Nebyl by lepší nadpis „Co je při nakupování nejdůležitější“?
    Já jsem tady totiž hledal nějaký rady a tipy pro obchodníky a nic takovýho jsem nenašel :/

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
    • Záleží, jak to vemete, pane Půjčko. V podstatě je to i rady pro obchodníky, že je důležité se zamyslet nad svým přístupem k zákazníkům a třeba si udělat nějaký průzkum spokojenosti. Může se ukázat, že zaměstnanci na to kašlou a obchodník si to třeba ani neuvědomuje. ;)

      VN:F [1.9.20_1166]
      +0 / -0
      • To je vlastně fakt, někdy se hodí i ten pohled z druhé strany barikády ;)

        VA:F [1.9.20_1166]
        +0 / -0
  • Není se čemu divit. Pokud prodavačka v elektru má 12 hrubého, tak je jasné, že v průběhu jedenácté pracovní hodiny nebude úplně ve formě :-)

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
  • Dobrý přístup je zárukou kvalitních služeb i více zákazníků.

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
  • Ono nakonec je vždycky nejdůležitější, aby člověk dělal práci, která ho baví, protože v opačném případě to nemá smysl. A je to pak i na těch lidech vidět – na jeji přístupu k druhým. Jen se obávám, že většině lidí se toto bohužel nepoštěstí…

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0

Odpověď na vladivostok



Zajímá vás cokoliv o mobilních aplikacích? Uvažujete o spolupráci? Kontaktujte mne na seitler@reinto.cz

O mně

Jmenuji se Milan Seitler a jsem spoluzakladatelem společnosti Reinto s.r.o., ve které se věnujeme mobilním i webovým aplikacím a marketingu.

Zabývám se celým procesem tvorby mobilních a webových aplikací. Nejvíce se věnuji návrhu aplikace a UX/UI designu. Kladu velký důraz na jednoduchost a srozumitelnost uživatelského rozhraní.

Zajímám se o online i offline podnikání, fascinují mě úspěšní lidé, kteří se nebojí tvrdé práce. Mou hlavní motivací je konkurence, která mě vždy nutí jít do všeho naplno, protože nerad prohrávám.

Mám rád hudbu, knížky, sport a cestování.

milan@seitler.cz

Odkazy

Inzerujte zde!

Kupte si odkaz! PR 3, SR 2

Inzerujte zde!

Kupte si odkaz! PR 3, SR 2

Inzerujte zde!

Kupte si odkaz! PR 3, SR 2

Partner links