Dub
11

BRNOstudent aneb jak pejsek s kočičkou vařili noviny

By majlan  //  Hejty  //  Komentářů: 7

Ve větších městěch (a nejen tam) může člověk narazit na spoustu tiskovin ke čtení zdarma. Když pominu reklamní letáky, tak existuje řada bezplatných periodik, např. Metro, 5+2, Studenta a spousta dalších. Není to žádná extra třída, ale je to zadarmo a alespoň si můžete zkrátit cestu šalinou nebo čekání ve frontě. Teda, naposled jsem při listování Studentou jenom kroutil hlavou, ale o tom zase někdy příště. Existuje totiž ještě něco mnohem horšího, plátek, který leží na samotném dně pomyslné novinářské žumpy – BRNOstudent.

Co najdeme uvnitř?

Jak název napovídá, jedná se o noviny pro brněnské studenty, které vycházejí co dva měsíce (asi). Pojďme se podívat na osvěžující mix, který BS nabízí nebohým borcům a borkám ze Štatlu:

Úvodní strana – noviny jsou vytištěny na nejhorším možném papíře, který po pobytu v batohu připomíná skoro krepový papír, to však není vyložený zápor – číst se to dá a když se na takový papír vytiskne kvalitní obsah, tak není co řešit. Již úvodní strana slouží jako reklamní prostor, vesele se na nás smějí loga Starobrna a Čarodějálasu, která nevidíme naposled. Snaha odlišit jednotlivé nadpisy a upoutávky vyústila ve zmatenou směs barev a různých fontů. Nejzásadnějším hříchem je však použitá titulní fotka, která, kromě toho, že je tak trochu wtf, měla původní rozlišení zhruba 1×1 pixel, neboť její kvalita je příšerná. Nejprve jsem myslel, že se mi rozostřil zrak, ale posléze jsem zjistil, že chyba není na mém přijímači.

Strana 2 – editorial, tam není co zkazit, za zmínku stojí snad jen to, že se autorka ještě chlubí tím úžasným mixem, který nás čeká. Vedle editorialu se na nás směje oficiální partner novin Starobrno, takže můžeme začít tušit, odkud vítr vane. Kromě výzvy hledající nové redaktory zabírají zbytek stránky reklamy (přesněji přes 5/8 stránky).

Strana 3 – tato stránka je věnována reklamě, spodní polovinu zabírá „banner“ s produktem, horní polovinu průzkum, ve kterém se náhodní studenti chystají vyzkoušet účinky propagovaného produktu. Očekávám, že průzkum dopadne 100% pozitivně, možná jeden člověk z pěti řekne, že to nebylo úplně ono, aby to nevypadalo tak podezřele.

Strana 4 – cestovatelský článek o Ománu. Ne že bych měl něco proti takovým článkům, ale trochu mi uniká jeho smysl, kolik brněnských studentů asi tak ročně navštíví Omán? Dozvíme se, co vše lze najít ve městě Maskat, praktické informace však chybí.

Strana 5 – opět celostránková reklama, tentokrát se týká práce a cestování v Austrálii, obsahuje i pozvánku na přednášku v Brně. Dejme tomu, to může někoho zaujmout.

Strana 6 – a máme tu první českou klasiku – recepty. Časopis, který nemá recepty, není správný časopis! Ono na nich není v zásadě nic špatného, ale opravdu musí být všude? Navíc existují věci jako Studentská kuchařka. Poslední čtvrtinu stránky zabírá další hitovka – vtipy! S nadpisem „Brno má smysl pro humor“ se můžeme smát, až se budeme za břicho popadat. Některým čtenářům však možná začíná být spíše do pláče.

Strana 7 – titulek říká „V dubnu si nechejte ujít…“. Když pominu, že 2 ze 3 uvedených akcí se konají v březnu, tak tahle sekce dává smysl. Snad jen kdyby tam bylo uvedeno více událostí na úkor zbytečně dlouhých popisů. Spodní půlku stránky okupuje reklama na kopírování, tisk a podobné služby.

Strana 8 – tato stránka získává pomyslné vítězství v kategorii Facepalm týdne, protože se zde nachází HOROSKOPY. Ano, další spolehlivá stálice českého tisku. „Takhle je to správně?“ „Počkej, zapomněla jsi na horoskopy!“ Nabídka spolubydlení uvedená níže může jen lehce zmírnit černou díru z předchozí sekce.

Strana 9 – pozor, pozor, teď něco pro bystré hlavičky! Máme tu nezbytné SUDOKU a – chvíle napětí – kvíz! Bez pravidelné dávky kvízu by utrápení Brňáci asi nemohli usnout. Čtvrtina stránky je věnována reklamě na vazbu diplomek, na spodku stránky objevíme jeden inzerát nabízející práci. Alespoň něco.

Strana 10 – hurá, pojedeme na výlet! „Kam na výlet aneb Poznáváme Brno a okolí“. V tiskárně se zřejmě spletli a pod nadpis dali tipy na výlet z jiného zdroje, zřejmě z brožury o Brně určené turistům. Jinak si nedovedu vysvětlit, proč je nám doporučen Špilberk, kostnice u sv. Jakuba a brněnská ZOO. Profláknutější místa v Brně opravdu nenajdete, přitom je tu spousta jiných, která stojí za návštěvu. Jako WTF týdne pak působí tip na „zříceninu kláštera premonstrátek Rosa Coeli“, která se nachází v Dolních Kounicích. Nechci podceňovat své vrstevníky, ale pochybuji, že jsou ta správná cílová skupina pro podobné destinace.

Strana 11 – tato stránka je věnována veletrhu pracovních příležitostí. V zásadě se nejedná o špatnou věc, ale opět to není původní obsah.

Strana 12 – horní polovina stránky: pozvánka na festival o víně včetně soutěže o vstupenky. Zdá se, že to je opět promo, stejně jako kampaň Do práce na kole na spodní polovině stránky. Co k tomu říct, příliš to neurazí, nicméně rozhodně ani nenadchne.

Strana 13 – už jsme tu dlouho neměli celostránkovou inzerci, Lékárna u Elišky válí! Skvělá akce na Proenzi musí potěšit každého studenta.

Strana 14 – Celostránkové promo na festival divadelních škol. Akce to může být zajímavá, ale jestli je natolik zajímavá, aby zaplácla celou stránku, toť otázka.

Strana 15 – první polovina patří plakátu AnimeFest, druhou okupuje další reklama na vazbu diplomek. Tato stránka se někomu může hodit, nicméně opět to je převzatý „obsah“.

Strana 16 – Stalo se: 4 krátké zprávičky mi svým přínosem a formou připomínají strhující dramata z Brněnského deníku. Stane se: několik krátkých pozvánek na chystané akce v Brně. Myšlenka to není špatná, ale ve formě nestrukturovaného textu bez nadpisů to zřejmě nemá správný „konverzní poměr“.

Strana 17 – jeden inzerát hledající roznašeče letáků, který se snaží tvářit mnohem zajímavěji, než skutečně je, vedle něj BS nabízí plochy k inzerci. Zbytek stránky patří rozhovoru s nějakým studentem, na tom se asi nedá nic pokazit. Teda, že bychom si mohli přečíst nějaké zajímavé otázky či odpovědi, se říct nedá (co rád jíš/piješ/čteš/posloucháš).

Strana 18 – Vstupujeme asi do nejpřínosnější části celého časopisu/novin – adresář klubů a seznam akcí. Samozřejmě nesmí chybět reklama na Starobrno a Čarodějáles. Starobrno je partnerem tohoto festivalu, takže je jasné, proč se nepropaguje třeba Majáles (který spolupracuje s Gambrinusem).

Strana 19 – tedy on se Majáles propaguje, nicméně nikoliv ten oficiální, ale Majáles studentský, který je opět spojen se Starobrnem a patří mu celá devatenáctá stránka. Jen tak mimochodem, složení kapel na těchto akcích by asi vydalo na samostatný hejt.

Strana 20 až 23 – seznam akcí v brněnských klubech proložený několika reklamami. Opravdu asi nejzajímavější obsah, protože jsou tu všechny koncerty a akce pěkně pohromadě na jednom místě.

Strana 24 – není neobvyklé, že poslední strana je věnována reklamám, zde máme celostránkový plakát na Čarodějáles.

Takže když si to shrneme: reklamy, recepty, reklamy, sudoku, reklamy, trocha „kultury“, reklamy, seznam akcí v klubech, reklamy. Na místě je tedy otázka, zda má celý tento projekt vůbec nějaký vyšší záměr, nebo jde jen o chytré promo Starobrna a generátor ploch pro inzerci, který je proložen několika odstavci textu z kategorie „vata“, aby se na ty reklamy vůbec někdo díval. Pakliže se jedná o druhý případ, nemá smysl se znepokojovat, pokud však autoři BS chtějí vydávat skutečné a přínosné noviny, zdá se mi tento způsob žurnalistiky poněkud nešťastným.

Vážně netuším, proč se do každé tiskoviny cpou vtipy nebo horoskopy. Chybí tu už jen televizní program. Nedělejte z lidí hlupáky, připomíná mi to reportáže TV Nova o tom, jak se voda v -15°C mění na led. Pokud je Roman Vaněk ve svém Pekle na talíři smutný z toho, co u nás lidé jedí, pak já jsem smutný z toho, co u nás lidé čtou. Ale to už je na další zamyšlení, o kterém třeba zase jindy.

Návrhy na zlepšení

Protože jsem dosud pouze kritizoval, je nyní na místě předložit také nějaké konstruktivní návrhy, protože kecat u piva umí každý. V bodech tedy moje představa o tom, co by měl obsahovat časopis, který cílí na studenty a mladé lidi:

- pracovní nabídky – v aktuálním čísle BS jsem našel 2 inzeráty, dle mého by jich tam mohlo být mnohem více
- tipy na přednášky – v Brně se koná spousta přednášek na různá zajímavá témata, od odborných záležitostí, přes různé oblasti osobního rozvoje, až po cestovatelské besedy
- tipy na kulturní akce – kromě seznamu akcí v Brně pro nadcházející měsíc bych vyhradil místo i přiblížení některých z nich, třeba takových, kde vystoupí netradiční kapely apod. Stejně tak by časopis mohl obsahovat i program kin, případně divadel a to nejen těch hlavních. Opět by mohly být vybrány některé zajímavé akce.
- tipy na výlety – zařazení této sekce do BS není vůbec špatný nápad, ale opravdu bych studenty neposílal na Špilas, v okolí Brna je spousta zajímavějších míst, různé rozhledny, pěkná trasa okolo přehrady, několik městských částí se specifickou atmosférou… (a nemyslím zrovna Cejl)
- rady ke studiu – v rukou jsem držel březnové číslo, do něj by se pěkně hodil například článek obsahující nějaké rady a tipy pro psaní bakalářky
- diskuze – co takhle na Facebooku nahodit nějakou zajímavou/kontroverzní otázku a vybídnout studenty k debatě? Nemusí jít nutně o zcela vážné téma, napadá mě třeba „VUT vs. MUNI“ nebo „koleje vs. privát“, s trochou štěstí může vzniknout plodná diskuze nebo vtipné hlášky…
- prostor pro studenty – část věnovaná krátkým článkům od studentů případně jejich mailům a zprávám. Mohou si na něco stěžovat, něco chválit, glosovat či hejtovat.
- tipy na zajímavé podniky – sem by autoři kromě původního obsahu mohli schovat také čtivé promo, které doporučí například zajímavé restaurace, hospody či jiné podniky jako je Laser aréna. Ideálně formou krátké „recenze“.

To je jen několik málo věcí, které mě tu během 10 minut napadly.

Závěrem

Autorům BS bych chtěl vzkázat, že tento článek nemá za cíl zcela zadupat jejich tvorbu do země a donutit je, aby zahodili pera a klávesnice. Jen jsem chtěl poukázat na to, že v této kvalitě mi BRNOstudent přijde dobrý leda tak na záchod. A to nikoliv ke čtení. Vím, že není lehké vytvářet kvalitní obsah, sám jsem přispíval do několika internetových magazínů a svůj blog vedu již více než dva roky, uvědomuji si tedy, že to není pohodová cesta po německé dálnici, ale spíš výlet na Slovenské silnice. Pokud však jde člověk s kůží na trh, tak musí počítat i s negativními reakcemi. Ty jsem se pokusil vykompenzovat i několika návrhy na zlepšení, takže pokud si z toho autoři něco vezmou, budu jen rád.

Jak už jsem napsal v úvodu, na poli časopisů zdarma a zejména mezi těmi, které se zaměřují na studenty, jsem ještě nepotkal příliš důstojného zástupce. Budiž to i inspirací pro někoho, kdo by hledal možnou díru na trhu. :-) Jaký názor máte na bezplatný tisk vy?

7 komentářů k “BRNOstudent aneb jak pejsek s kočičkou vařili noviny”

  • Vydávání novin není jen o obsahu, ale také o shánění inzerce.

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
    • Jasně, ale tady mi to přijde nakloněné spíše ve prospěch inzerce..

      VN:F [1.9.20_1166]
      +0 / -0
      • Bez inzerce by plno tiskovin ani nemohlo fungovat, ale chápu, že co je moc…

        VA:F [1.9.20_1166]
        +0 / -0
  • Co by to bylo za tiskovinu bez sudoku a horoskopu? To by snad ani nebylo z Česka.

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
    • Sudoku bych ještě pochopila :), ale vidět horoskop tak hned trhám stránku.

      VA:F [1.9.20_1166]
      +0 / -0
  • Tomu sa hovorí kvalita, niečo podobné máme aj my na v meste a má to jediný účel – selfpromo vybraných ľudí.

    VA:F [1.9.20_1166]
    +0 / -0
  • Není se čemu divit. Asi to odkoukali od novin pro důchodce. Možná časem pochopí, že dobrý obsah jim přinese více zákazníků, než takové…:-)

    VA:F [1.9.20_1166]
    +1 / -0

Vyjádři svůj názor



Zajímá vás cokoliv o mobilních aplikacích? Uvažujete o spolupráci? Kontaktujte mne na seitler@reinto.cz

O mně

Jmenuji se Milan Seitler a jsem spoluzakladatelem společnosti Reinto s.r.o., ve které se věnujeme mobilním i webovým aplikacím a marketingu.

Zabývám se celým procesem tvorby mobilních a webových aplikací. Nejvíce se věnuji návrhu aplikace a UX/UI designu. Kladu velký důraz na jednoduchost a srozumitelnost uživatelského rozhraní.

Zajímám se o online i offline podnikání, fascinují mě úspěšní lidé, kteří se nebojí tvrdé práce. Mou hlavní motivací je konkurence, která mě vždy nutí jít do všeho naplno, protože nerad prohrávám.

Mám rád hudbu, knížky, sport a cestování.

milan@seitler.cz

Odkazy

Inzerujte zde!

Kupte si odkaz! PR 3, SR 2

Inzerujte zde!

Kupte si odkaz! PR 3, SR 2

Inzerujte zde!

Kupte si odkaz! PR 3, SR 2

Partner links